Accountantskantoor Lommel: schakel in via De 10 Beste
Bij een accountantskantoor Lommel kun je terecht wanneer je hulp nodig hebt bij het opstellen van een jaarrekening, de salarisadministratie of wanneer je gewoonweg advies nodig hebt. Er zijn een aantal manieren waarop je in contact kunt komen met een accountantskantoor, één van deze manieren is via De 10 Beste.
Ben je benieuwd naar de werkzaamheden en kosten van een accountant? Lees dan verder en ontdek hoe je een accountant kunt vinden en hoe je kunt besparen op de kosten.
Belangrijkste punten over accountants in Lommel
- Een accountant in Lommel heeft verschillende taken, waaronder de salarisadministratie bijhouden, het opstellen van een jaarrekening en de accountantsverklaring.
- De salarisadministratie bestaat uit de financiële gegevens van medewerkers.
- Een jaarrekening is een financieel verslag dat de resultaten en de positie van een bedrijf gedurende een boekjaar.
- Een accountantsverklaring kost tussen de €800,- en €2.000,- en voegt geloofwaardigheid en betrouwbaarheid toe aan de financiële informatie van een bedrijf.
- Het uurtarief van een accountant is gemiddeld €90,-.
- Hoeveel je per klus betaald is afhankelijk van de grootte en complexiteit en de extra kosten.
- Manieren om te besparen: Selecteer de benodigde diensten, organiseer je documenten, doe zelf het voorbereidende werk en vraag om een duidelijke prijsafspraak.
- Ga van tevoren in gesprek met de accountant.
Navigeer meteen naar:
Wat kost het inschakelen van een accountant in Lommel
Het inschakelen van een accountant in Lommel kost ongeveer € 90,- per uur. Dit is een gemiddelde, en dat betekent dat er gevallen zijn wanneer je minder hoeft te betalen. Zo betaal je voor een beginnende accountant of een simpele boekhouding maar tussen de €70,- en de €80,- per uur.
Natuurlijk zijn er ook gevallen waarbij je meer moet betalen. Wanneer je een ervaren accountant inschakelt, of wanneer het gaat over een ingewikkelde administratie. In deze gevallen betaal je al snel tussen de €90,- tot €100,-.
Uurtarief accountant 2024
(Gebaseerd op gemiddelde tarieven van accountants in de regio.)
Laag uurtarief
€70,- tot €80,-
Beginnende accountant
Simpele boekhouding
Hoog uurtarief
€90,-tot €100,-
Ervaren accountant
Ingewikkelde administratie
Wat kosten de werkzaamheden van een accountantskantoor in Lommel?
De kosten van de werkzaamheden van een accountantskantoor in Lommel kun je pas berekenen wanneer je weet welke klussen je wil laten uitvoeren. Doordat elke klus anders is, verschilt ook de prijs.
Voor het opstellen van jaarstukken, deze verwijzen naar een verzameling financiële documenten en verslagen die worden opgesteld aan het einde van het boekjaar van een organisatie, betaal je bijvoorbeeld €125,- tot €250,-. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld de jaarrekening. Voor het opstellen van een jaarrekening betaal je dan alweer snel €300,- tot €550,-.
Er is een duidelijk verschil in kosten tussen de salaris- en personeelsadministratie (€200,- tot €300,-) en het opstellen van financiële rapportages (€60,- tot €320,-) of de hulp bij de belastingaangifte (€50,- tot €150,-). Dit verschil komt vooral door de tijd die de accountant hieraan besteed en de complexiteit van de klus.
Het bijhouden van de financiële administratie is een grote klus, waardoor de prijs tussen de €300,- en de €650,- ligt. Advies geven op financieel gebied is daarentegen kleiner, en kost daardoor ook minder. Deze prijs ligt tussen de €125,- en de €300,-.
Voor een duidelijk beeld van soort klussen en de daarbij behorende kosten kun je een kijkje nemen in de onderstaande tabel.
Prijzen accountantskantoor 2024
Soort klus | Gemiddelde kosten* |
Opstellen jaarstukken | € 125,- tot € 250,- |
Jaarrekening opstellen | € 300,- tot € 550,- |
Salaris- en personeelsadministratie | € 200,- tot € 300,- |
Opstellen financiële rapportages | € 60,- tot € 320,- |
Hulp bij belastingaangifte | € 50,- tot € 150,- |
Bijhouden financiële administratie | € 300,- tot € 650,- |
Advies geven | € 125,- tot € 300,- |
*Let op: dit gaat om gemiddelde tarieven.
Hoe is de prijs opgebouwd?
In theorie kun je per klus kijken naar de gemiddelde kosten, maar in de praktijk is het een stuk lastiger dan dit. Er zijn namelijk nog meer factoren die een rol spelen in de opbouw van de prijs. Zo moet je niet alleen kijken naar de omvang van de klus, maar ook naar de complexiteit en de extra kosten. Bij extra kosten gaat het om onderdelen zoals reiskosten, kopieerkosten of administratieve kosten. Naast deze onderdelen moet je ook rekening houden met het uurtarief van de accountant.
Pas als je al deze informatie hebt, kun je een duidelijk beeld krijgen van de kosten die je zult moeten betalen.
Hoe kan je besparen op de kosten?
Hoeveel je moet betalen is dus afhankelijk van verschillende factoren. Gelukkig betekenen al deze factoren ook dat er veel manieren zijn waarop je kunt besparen op de kosten. Hieronder staan een aantal tips beschreven.
- Selecteer de benodigde diensten: Kies alleen de specifieke diensten waar je echt behoefte aan hebt, in plaats van een uitgebreid pakket. Op die manier betaal je alleen voor wat je nodig hebt.
- Organiseer je documenten: Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten en informatie georganiseerd en klaar hebt liggen. Dit kan de tijd die de accountant nodig heeft om je financiën te verwerken verminderen, wat de kosten kan drukken.
- Doe zelf het voorbereidende werk: Voor eenvoudige taken, zoals het bijhouden van de boekhouding, kun je zelf het voorbereidende werk doen voordat je een accountant inschakelt. Dit kan de tijd die de accountant besteedt verminderen.
- Vraag om een duidelijke prijsafspraak: Zorg ervoor dat je vooraf een duidelijke prijsafspraak maakt met de accountant. Zo voorkom je verrassingen en onverwachte kosten.
Wat zijn de werkzaamheden van een accountant in Lommel?
Een accountant in Lommel houdt zich bezig met enkele verschillende werkzaamheden. Deze werkzaamheden hebben allemaal te maken met de financiële administratie en overzichten van bedrijven en particulieren.
- Voor particulieren helpt de accountant vooral door ondersteuning en fiscaal advies in Lommel te bieden, bijvoorbeeld bij het maken van een financieel plan of het maken van een grote investering. Ook bij het aanvragen van financieringen en fiscale vraagstukken staat de accountant paraat.
- Voor een bedrijf kan de accountant onderdelen zoals de jaarrekening en salarisadministratie op zich nemen. Bij de jaarrekening gaat het over een overzicht van de financiële situatie en prestaties van een bedrijf gedurende een jaar. Het is belangrijk dat een bedrijf dit op orde heeft en een manier om dit aan te tonen is door een accountantsverklaring. Je toont hiermee dus aan dat jouw jaarrekening aan de wettelijke eisen voldoet.
- De salarisadministratie gaat over de berekening, verwerking en administratie van salarissen en bijbehorende belastingen en premies voor werknemers. Iedere werkgever wordt door de overheid verplicht om dit goed bij te houden.
Salarisadministratie bijhouden
Wanneer een accountant de salarisadministratie bijhoudt registreren zij de gewerkte uren, berekenen ze de salarissen en verwerken ze eventuele bonussen of vergoedingen. Ook stellen ze loonstroken op en zorgen ze dat de werknemers hun loon daadwerkelijk krijgen.
Maar, bij het bijhouden van de salarisadministratie komt meer kijken dan alleen het verzamelen, verwerken en vastleggen van alle gegevens van het loon van de werknemers. Ondanks dat dit een groot onderdeel is moet de accountant zich ook bezig houden met de wettelijke regelgeving, zoals sociale zekerheidsbijdragen en pensioenafdrachten.
Salarisadministratie is ontzettend belangrijk voor zowel de werknemer als de werkgever, en daarom moet het op de juiste manier aangepakt worden.
Accountantsverklaring
Het doel van een accountantsverklaring is om geloofwaardigheid en betrouwbaarheid toe te voegen aan de financiële informatie van een bedrijf. Deze informatie wordt geleverd door een externe accountant na een grondig onderzoek van de financiële overzichten van een bedrijf of organisatie.
De accountant pakt deze verklaring op een aantal manieren aan. Zo beoordelen zij de financiële overzichten, voeren ze controles uit, bevestigen ze de juistheid van de gepresenteerde cijfers en identificeren ze eventuele afwijkingen of onregelmatigheden.
In de tabel hieronder vind je een aantal prijzen die bij dit onderdeel horen. Er wordt hierbij gekeken naar de verschillende soorten accountantsverklaringen. De prijs wordt opgebouwd uit het type bedrijf en de omzet en mutaties per maand. Zo betaal je voor een BV met een omzet van € 150.000,- en 20 mutaties per maand ongeveer € 800,-, maar voor een VOF in de bewindvoering met een omzet van € 125.000,- en 30 mutaties per maand al gauw € 1.750,-.
Accountantsverklaring prijzen 2024
Type bedrijf | Omschrijving | Soort verklaring | Prijs* |
BV | Omzet van €150.000,- en 20 mutaties per maand | Samenstellingsverklaring | €800,- |
Stichting | Omzet van €800.000,- en 50 mutaties per maand | Samenstellingsverklaring | €2.000,- |
VOF in de bewindvoering | Omzet van €125.000,- en 30 mutaties per maand | Beoordelingsverklaring | €1.750,- |
*Let op: dit gaat slechts om gemiddelde tarieven.
Opstellen van jaarrekening
Een jaarrekening is een financieel verslag dat de resultaten en de positie van een bedrijf gedurende een bepaalde periode, meestal een jaar, weergeeft. Het opstellen hiervan is belangrijk bij het krijgen van inzicht in de financiële prestaties en gezondheid van een bedrijf.
Een jaarrekening bestaat uit:
- Een verzameling van financiële gegevens, zoals inkomsten, uitgaven, activa en passiva.
- Een toepassing van boekhoudkundige principes en richtlijnen.
- Gemaakte berekeningen.
- Een opstelling van financiële overzichten zoals de balans, winst- en verliesrekening en kasstroomoverzicht.
- Relevante toelichtingen
Tips voor het kiezen van het beste accountantskantoor in Lommel
het vinden van een accountantskantoor in Lommel is zo gedaan via De 10 Beste, maar hoe kies je nu voor de beste? Hieronder krijg je zeven tips!
Tip 1. Vraag jezelf welke klussen je uit wil uitbesteden aan de accountant.
Voordat je een accountant inschakelt is het belangrijk dat het voor jezelf duidelijk is wat je van de vakman verwacht. Op deze manier is het makkelijker om een geschikte accountant te vinden en kun je kijken naar accountants die gespecialiseerd zijn in jouw opdracht.
Tip 2. Kijk naar de grootte van het accountantsbedrijf.
Bij een groot bedrijf kun je bijvoorbeeld kiezen uit meer verschillende accountants die allemaal hun eigen specialistes en talenten hebben. Vaak kunnen deze bedrijven je ook helpen met ingewikkeldere zaken.
Een klein bedrijf heeft ook voordelen. Zo heb je met deze bedrijven vaak meer individuele aandacht en is het veel persoonlijker. In sommige gevallen speelt de grootte van het bedrijf ook mee in de kosten.
Tip 3. Ga van tevoren een gesprek aan: vind de persoonlijke klik.
Een accountant werkt met sensitieve gegevens, het is daarom belangrijk dat je een goede klik met de vakman hebt. Je kunt deze klik ontdekken door van tevoren een gesprek aan te gaan. Dit gesprek is ook handig bij het maken van duidelijke afspraken. Zo kun je een soepele samenwerking tegemoet gaan.
Tip 4. Online of op locatie? Vraag rond naar de opties!
Veel accountants werken tegenwoordig online, en dit brengt voor- en nadelen met zich mee. Daarom is het handig om hier van tevoren afspraken over te maken.
Kies je ervoor een online samenwerking aan te gaan dan kan dit betekenen dat je gemakkelijk geholpen kan worden en voorkom je mogelijke voorrijkosten. Ook kun je hierdoor sneller in contact komen met de accountant. Het nadeel is dat je een stukje persoonlijk contact misloopt.
Tip 5. Kijk naar de ervaring van een accountant.
Bij het zoeken naar de juiste accountant kan ervaring van groot belang zijn. Vooral wanneer je een klus hebt die complex of specifiek is. Kijk bij de ervaring niet alleen naar de kwantiteit, maar ook naar de kwaliteit. Vraag bijvoorbeeld naar referenties of vraag naar de ervaringen van voorgaande klanten.
Tip 6. Wat is het tariefstructuur?
Hoeveel je moet betalen voor een accountant verschilt per bedrijf en per klus. Toch zijn er een aantal manieren waarop de prijs jouw keuze kan beïnvloeden. Het is daarom belangrijk dat het duidelijk is wat het tariefstructuur is.
Er zijn twee manieren waarop deze kan verschillen. Bij de eerste gaat het om een prijs per uur, en bij de tweede op een vaste prijs per klus. De tweede optie kan voordelig zijn bij ingewikkelde klussen waarvan je niet weet hoelang de accountant bezig is.
Tip 7. De keurmerken: check de kwaliteit van de accountant.
De keurmerken van een accountant kunnen je een duidelijk beeld geven van de kwaliteit van een vakman. Voorbeelden van keurmerken zijn de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) of RA (Registeraccountant).
Accountant in Lommel gezocht? Vergelijk offertes via De 10 Beste!
Een accountant in Lommel helpt bij het opstellen van een jaarrekening, het geven van advies, de salarisadministratie en nog veel meer onderdelen op het gebied van de financiële administratie. Vaak betaal je ongeveer € 90,- per uur, of betaal je per klus. Maar hoe vind je een accountant, en hoe kun je besparen?
Één manier waarop je een accountant kunt inschakelen is door een gratis offerte aan te vragen. Op deze manier kom je makkelijk en snel in contact met vakmannen bij jou in de regio. Vergelijk de offertes en ontdek de beste prijs: zo betaal je nooit teveel!
Veelgestelde vragen: accountantantskantoor in Lommel
Hieronder staan een aantal antwoorden op veelgestelde vragen over bijvoorbeeld het inschakelen vna een accountantskantoor in Lommel.
Zijn er verschillende soorten accountants?
Ja, er zijn verschillende soorten accountants. Voorbeelden hiervan zijn externe accountants die controles uitvoeren, interne accountants die intern toezicht houden, belastingaccountants die zich focussen op belastingaangelegenheden en management-accountants die financiële informatie verstrekken voor beslissingen binnen bedrijven.
Kan je een accountant ook inschakelen als particulier?
Ja, als particulier kun je ook een accountant inschakelen. Een accountant kan je helpen bij het opstellen van je belastingaangifte, het beheren van je financiële zaken en je adviseren over fiscale kwesties en financiële planning.
Wat is het verschil tussen een accountant en een belastingadviseur?
Het verschil is dat een accountant zich bezighoudt met financiële administratie, audits en het opstellen van jaarrekeningen. Een belastingadviseur richt zich specifiek op belastingaangelegenheden, zoals het optimaliseren van belastingverplichtingen, het indienen van belastingaangiften en het geven van belastingadvies aan individuen en bedrijven.